PERSBERICHT Terug >>


Middeleeuwse leermethode moet innovatie stimuleren
De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) gaat onderzoeken of de meester-gezelrelatie een geschikte methode is voor kennisoverdracht. De middeleeuwse inwerkmethode wordt in een modern jasje toegepast in een onderzoeksproject, waaraan tien uitmuntende studenten mogen meedoen.

In het project wordt samengewerkt met bedrijven in het Noorden. Deze bedrijven moeten namelijk de meesters leveren. Elke student wordt gedurende acht maanden aan een meester gekoppeld, met het doel zijn of haar meester op den duur te evenaren of zelfs te overtreffen. Zo kan de student een rol spelen in het ontwikkelen van nieuwe inzichten, wat innovatie moet opleveren.

Voor het project zoekt de RUG bedrijven in Noord-Nederland, verspreid over zoveel mogelijk vakgebieden, aldus G. Vellinga van Q-Modus BV, dat het project in opdracht van de RUG uitvoert. En dat gaat goed, zegt ze. Men blijkt erg genteresseerd.

Ook is de universiteit nog op zoek naar studenten die als gezel willen meedoen aan het project. Studenten van alle faculteiten kunnen zich opgeven, maar het vinden van geschikte studenten valt niet mee. Dat komt onder meer doordat het heel moeilijk is om criteria op te stellen waaraan we de kwaliteit van de studenten kunnen meten, legt Vellinga uit. Maar er komt inmiddels steeds meer binnen.


Naar boven